Arkisto

Tunnisteet

No tags yet.

Viimeisimmät julkaisut

Digitaalinen tarinankerronta liiketoiminnan kehittämisessä


Vuoden ensimmäiseen Digilabiin 30.1.2018 meillä oli ilo saada ThingLinkin toimitusjohtaja Ulla Engeström kertomaan digitaalisesta tarinankerronnasta liiketoiminnan kehittämisessä.

Koulutuksessa esiteltiin ThingLink -työkalun mahdollisuuksia liiketoiminnan kontekstissa. Mahdollisuuksia on monia: ThingLinkia voi hyödyntää mm. tuotemarkkinointiin, yritysviestintään, myynnin ja verkkokaupan-, sekä organisaation osaamisen kehittämisen välineenä.

Koulutuksessa saatiin nähdä monia konreettisia esimerkkejä, joissa ThingLinkia oli hyödynnetty. Interaktiivisia kuvia voidaan hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi markkinoinnissa, sillä ThingLink-kuviin on mahdollista upottaa niin tekstiä, kuvaa, ääntä kuin videotakin. Alla olevassa ThingLink-kuvassa on esimerkiksi esitelty kunkin kategorian käyttöesimerkkejä.

Kuviin voidaan liittää lisäinformaatiota helposti ThingLinkin avulla. Vie hiiri merkin päälle nähdäksesi sisällön.

Miten tämä sitten toimii?

ThingLink on palvelu, johon käyttäjä lataa kuvan, videon tai 360-kuvan. Tämän jälkeen hän alkaa "tagaamaan" kuvaan kohtia, joihin hän haluaa lisätä lisätietoa. Sovellusta voidaan käyttää internet-selaimessa osoitteessa thinglink.com tai se voidaan asentaa mobiililaitteeseen.

Interaktiivisissa kuvissa hyviä puolia on mm. se, että yhteen esitykseen voidaan tiivistää paljon informaatiota. Interaktiivinen kuva myös usein herättää katsojassa suuremman mielenkiinnon ja voi koukuttaa katsojaa viipymään kuvan äärellä pidempään.

Monipuolisemman hyödyn sovelluksesta saa Premium-lisenssillä, jolloin palveluun voidaan ladata kuvien lisäksi videota ja 360-kuvaa. Koulutuksessa nähtiin hauska esimerkki tuote-esittelystä videolla, jossa katsoja voi avata tarkennuksia videon edetessä. 360-kuvan avulla taas voidaan esitellä tilaa todella tehokkaasti. Oppilaitoksellamme on muutama 360-kamera, mutta tähän tarkoitukseen soveltuvat myös esimerkiksi kännykällä otetut panoraamakuvat.

ThingLink soveltuu hyvin 360-kuvien esittelyyn. Liittämällä kuviin lisäinformaatiota voidaan esitellä esimerkiksi matkakohteita. Mitä tietoa sinä lisäisit tähän kuvaan? Lähde: https://www.thinglink.com/video/982065397840740354

ThingLink opetuksessa

Opetuksessa ThingLinkin käyttötapoja rajoittaa vain mielikuvitus. Opettajan Premium-tiliin voidaan liittää opiskelijoita, ja heidät voi tämän jälkeen jakaa esimerkiksi projektiryhmiin. Kuvien luomisessa alkuun pääsee ottamalla kuvan itse tai luomalla sellaisen esimerkiksi canva-työkalulla.

ThingLinkin avulla opiskelijoita voidaan aktivoida ja osallistaa, jolloin saadaan opiskelijan ääni kuuluviin. Oppilaitoksessamme opiskelijat ovatkin käyneet jo "mysteryshoppaamassa" ja ottamassa 360-kuvia.

QBA-ryhmäläisten mysteryshoppausta Pasilan kirjastossa.

ThingLink on myös mainio työkalu NY-yrityksille, erityisesti niiden tuotteiden ja palvelujen esittelyyn. Se toimii hyvin myös työpaikalla tapahtuvan oppimisen dokumentoinnissa mahdollistamalla monipuolisen kuvien ja videoiden käytön. Alla olevassa kuvassa ThingLinkia on hyödynnetty OPSin kuvauksessa.

ThingLinkia on oppilaitoksessamme hyödynnetty myös opetussuunnitelman esittelyyn. Lähde:http://bcpasila2016.blogspot.fi/p/valilehti.html

Kiinnostuitko?

Voit luoda ilmaisen ThingLink-tilin ​osoitteessa https://www.thinglink.com/edu Lisää esimerkkejä koulumaailmasta löydät ThingLinkin blogista: http://thinglinkblog.com/

#ThingLink #Digitaalinentarinankerronta #Liiketoiminnankehittäminen

©PedaReboot - All rights reserved.