©PedaReboot - All rights reserved.

Arkisto

Please reload

Tunnisteet

Please reload

3D muuttaa maailman - hyppää mukaan!

28.3.2018

Kevään toisessa DigiLabissa saimme kuulla mielenkiintoisen puheenvuoron 3D-tulostuksen ja -mallinnuksen käytännöistä, nykytilasta ja tulevaisuudesta. Työpajan meille piti Haaga-Helian lehtori Heikki Hietala. Hän vastaa Haaga-Heliassa aiheen opetuksesta, sekä 3D- ja robotiikkalaboratorion pyörityksestä.

 

Business Collegen henkilökuntaa ihmettelemässä  Haaga-Helian 3D-laboratoriota. Oikealla kouluttaja Heikki Hietala.

 

Viides teollinen vallankumous on käsillä


3D-mallinnus tekee tuloaan kaikille aloille aina teollisuudesta lääketieteeseen ja kuluttajamarkkinoille. 3D-markkina onkin kasvanut viime vuosina voimakkaasti, ja yritykset ovat enenevässä määrin alkaneet hyödyntää sitä esimerkiksi tuotekehityksessään. 3D-tekniikka on monipuolista, sillä 3D-malleja voidaan hyödyntää niin fyysisten kappaleiden tulostuksessa, kuin virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sovelluksissakin.

 

Vaikka 3D-mallinnus- ja tulostustekniikkaa on ollut olemassa jo 1980-luvusta saakka, siihen ollaan toden teolla herätty vasta viime vuosina. 3D tuleekin olemaan yksi eteenpäin vievistä voimista nk. viidennessä teollisessa vallankumouksessa yhdessä esimerkiksi robotiikan, IoT:n ja tekoälyn kanssa. 

 

3D-tekniikan yleistymisen vuoksi Hietala arvioi, että tulevaisuudessa seitsemässä työssä kymmenestä tarvitaan aiheeseen liittyvää osaamista. Nyt on siis aika kääriä hihat!

 

Miten pääsen mukaan?

 

3D:ssä ratkaisevassa asemassa ei enää ole tarvikkeiden saatavuus, sillä mikäli mielenkiintoa ja mielukuvitusta löytyy, voi kappaleita alkaa rakentaa kuka tahansa.

 

Ennen kuin 3D-kappaleita voidaan tulostaa, tarvitaan 3D-malli. Yksinkertaisimmillaan mallinnusta voidaan tehdä kevytohjelmilla, kuten Windowsista löytyvällä Paint 3D -ohjelmalla. Hieman edistyneempään käyttöön taas sopii Autodeskin kehittämä, selaimessa toimiva Tinkercad-ohjelma, josta löytyy myös havainnollistavia tutoriaaleja. 

 

Suosituin 3D-mallinuksen ohjelma lienee kuitenkin Blender, joka on ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Aloittevalle 3D-mallintajalle ohjelma tarjoaa paljon toimintoja, sillä se soveltuu mallinnuksen lisäksi myös esimerkiksi animaatioiden, videoiden ja pelien tekoon. Ohjelmalla on myös aktiivinen kehittäjäyhteisö, joten uusia päivityksiä ohjelmaan tulee tasaisin väliajoin.

 

3D-tekniikkaan tutustumisen voi aloittaa selailemalla netin 3D-foorumeita ja yhteisöjä. Esimerkiksi aiemmin mainitun Blenderin sivuilta löytyy kattavasti ohjeita ja tukifoorumeita. Valmiisiin malleihin voi tutustua myös esimerkiksi Thingiverse-palvelussa, jossa käyttäjät voivat jakaa ja jatkokehittää luomiaan 3D-malleja.

 

Blender-ohjelman testimalli Suzanne-apina tulostettuna.

 

3D herättää mielikuvituksen

 

3D:ssa oikeastaan vain mielikuvitus on rajana, sillä muovin lisäksi erilaisia materiaaleja, kuten metalleja ja ekologisia materiaaleja tulee saataville koko ajan lisää. Myös digilabissamme ideat sinkoilivat ja moni alkoi kehitellä ratkaisuja esimerkiksi arjessa kohtaamiinsa ongelmiin: joku tarvitsisi uuden varaosan, toinen haluaisi suunnitella koruja. Tulevaisuudessa saatamme tulostaa jopa talomme!

 

 Hietalan kehittelemä kaitafilmilaite, jossa on hyödynnetty 3D-tulostettuja osia.

 

Oppilaitoksessamme on tänä keväänä startannut opiskelijoille vapaavalintainen 3D-tulostuksen kurssi, jossa datanomi- ja merkonomiopiskelijat pääsevät tutustumaan 3D-maailmaan. Talossamme on tällä hetkellä kaksi opiskelijoiden käytössä olevaa 3D-tulostinta ja kaikenlaiseen värkkäilyyn soveltuva tilakin on suunnitteilla.

 

Kuvia koulutuksesta:

 

 

Heikin neuvot 3D-mallinnukseen: 

  • Aloita harjoittelu suurista objekteista, ja koeta saada osat suhteellisesti oikean kokoiseksi. Hienosäätöä voi tehdä myöhemmin, kun taidot karttuvat.

  • On olemassa monta eri tapaa mallintaa kappaleita. Harjoittelun myötä oikeanlainen tekniikka kehittyy.

  • Aikaa tarvitsee varata sekä mallinnukseen että printtaamiseen.

  • 3D-skannerit voivat auttaa ja nopeuttaa mallinnustyötä.

  • Opettelemiseen kuluu aikaa, mutta kun työvaiheet oppii, työskentely alkaa sujua nopeammin.

 

 

Please reload

Viimeisimmät julkaisut

Please reload